Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Modelljärnvägar >Moduler
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Ã…ngbeNs N-moduler
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Ã…ngbeNs N-moduler

Skicka svar Skicka svar sida  123 5>
Författare
Meddelande / Visa oläst inlägg
Ã…ngben Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 421
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Ã…ngben Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Ã…ngbeNs N-moduler
    Postat: 30 September 2007 vid 12:35
Inspirerad av sommarens modulorgie pÃ¥ Lidingö har även jag satt igÃ¥ng med mina första skaplser. Efter diverse standardfunderingar valde jag nÃ¥got som förhoppningsvis funkar i grannskapet, dvs en Fniss-kompatibel sÃ¥dan.  Ambitionen var först att fÃ¥ nÃ¥got klart till "ModelltÃ¥g-07" i Gävle nu i oktober men eftersom detta visade sig vara pÃ¥ tok för överoptimistiskt visar jag modulerna i nuskick här pÃ¥ forumet istället. Förutom annat ej MJ-relaterat som kommit i vägen ägnades en hel del tid Ã¥t veliga grubblerier om format (91,5 eller 122 cm) och antal spÃ¥r (enkel- eller dubbelspÃ¥r). Jag fastnade jag till slut för den längre varanten med enkelspÃ¥r (anledningen till tveksamheten var att jag ville kunna passa in modulerna bÃ¥de hemma och pÃ¥ möten). Nästa problem var landskapet, jag har ett antal husbyggnadsprojekt pÃ¥ gÃ¥ng (se annan trÃ¥d här men eftersom de inte är klara än (de flesta existerar bara i tankevärlden än sÃ¥ länge) hade jag svÃ¥rt att planera terrängformationerna.

Hursomhelst, snickrandet gick lättare än jag befarat medan marksioleringsskivan visade sig vara  mer hÃ¥rdarbetad än jag förväntat mig. Har nu dock hittat en gammal fintandad sticksÃ¥g som visat sig vara perfekt.

Västra modulen med bro över sjö. Till höger skall banan gå genom en skärning.

På östra modulen går banan på en bank över ett öppet landskap.

Undersida av modul. Materialet är ganska klent men byggskivan bidrar förhoppningsvis till stabilitet (såvida jag inte karvar alltför för mycket i den).

Ändrad av Ã…ngben - 12 Oktober 2007 vid 01:08
Upp igen
Mats Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 140
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Mats Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 September 2007 vid 12:49
Kul att se fler som ger sig på att bygga moduler, och som du själv konstaterade, det var ju faktiskt inte så svårt när man väl kommit över tröskeln och satt igång. Följer med spänning hur bygget fortskrider.

Mvh,
Mats
Upp igen
Micke C Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Poster: 800
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Micke C Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 September 2007 vid 12:56
Thumbs%20Up Du vet faran hoppas jag, har man en gÃ¥ng börjat bygga moduler kan man inte slutaWink
Upp igen
berraf Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1883
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 September 2007 vid 13:30
Anders, verkligen glädjande att också du gripits av modulfrossan Smile
Signaturen Acke säger: "Lätt att börja, svårt att sluta"

Du välkomnas i modulgänget med en Clap

Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Ã…ngben Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 09 Oktober 2007 vid 18:57
Modulkarvandet gÃ¥r lÃ¥ngamt framÃ¥t (fÃ¥r nog sikta  pÃ¥ Gävle  2008 i stället Embarrassed). Banvall i gummikork har skurits till (lukten var  kväljandePinchDead) och huskisser blivit utplacerade.

Här västra delen med härbre och tänkt badstrand.

Spåret går via en bro över en sjö och genom en skärning...

...förbi en nedläggningshotad bondgård i obygden...

...ut från berget över en korsande väg...

...samt till sist förbi ett låglänt område till nästa skärning.

Ändrad av Ã…ngben - 09 Oktober 2007 vid 18:58
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 09 Oktober 2007 vid 21:11
Mycket intressant det du kommit upp med via ditt "karvande"!
Snyggt jobbat med framför allt ett varierat landskap...
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Ã…ngben Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 Oktober 2007 vid 18:09
Senaste nytt med mina moduler...

Klippor gjutna i gips med WS form. Tilltänkt husgrund i styrofoam. Bron är en avsågad variant från Heljan. Murplatta från Kibri.

Vägbygge gjutet i mosaikcement med hjälp av 3MM Microfoam-tejp som stödkant (som fästkuddar på rulle, fast bara lim på ena sidan).

Husgrund i styrofoam & mosaikcement. I bakgrunden två försök till bergsmålning.

Efter ett oräkneligt antal lager med klarlack börjar äntligen vattenytan likna något.

Ändrad av Ã…ngben - 16 November 2007 vid 20:46
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Ã…ngben Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 19 November 2007 vid 12:25

Jag lät grannungarna och katterna ha sin sandlåda för sig själva och skaffade därför råvara till ballast på stadens byggvaruhus. Klart prisvärt och räcker garanterat till många moduler.Smile Sanden silades genom ett durkslag, den finare fraktionen användes till ballast och den grövre till bankar.

Färger till landskapsmålning: en blandning av allmogefärg och akrylfärg. Från vänster till höger: vitt, rostbrun, antikgrön, gul ockra, svart, bränd siena, ultramarin och rå umbra. Asfalterade vägar målades med en blandning av grå (saknas på bilden) och vit.

Mer kommer....

Ändrad av Ã…ngben - 21 November 2007 vid 12:46
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 19 November 2007 vid 12:45
Anders, det här är spännande och lärorikt att se!
Längtar efter att se hur du målar landskapet för är det något jag tycker är svårt så är det just det och all inspiration och goda idéer är mycket välkomna Thumbs%20Up

Upp igen
aNders Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 791
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera aNders Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 19 November 2007 vid 14:10
Instämmer ser alldeles utmärkt ut.Thumbs%20Up Ju fler vi är desto mer lösningar och ider. Inget klart
ännu om det blir Hjulfniss men det kanske blir tillfälle och testa dina moduler. ÅterkommerBig%20smile
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  123 5>

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.109 sekunder.