![]() |
Ã…ngbeNs N-moduler |
Skicka svar
|
sida 123 5> |
| Författare | |
Ã…ngben
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 421 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Ämne: Ã…ngbeNs N-modulerPostat: 30 September 2007 vid 12:35 |
|
Inspirerad av sommarens modulorgie på Lidingö har även jag satt igång med mina första skaplser. Efter diverse standardfunderingar valde jag något som förhoppningsvis funkar i grannskapet, dvs en Fniss-kompatibel sådan. Ambitionen var först att få något klart till "Modelltåg-07" i Gävle nu i oktober men eftersom detta visade sig vara på tok för överoptimistiskt visar jag modulerna i nuskick här på forumet istället. Förutom annat ej MJ-relaterat som kommit i vägen ägnades en hel del tid åt veliga grubblerier om format (91,5 eller 122 cm) och antal spår (enkel- eller dubbelspår). Jag fastnade jag till slut för den längre varanten med enkelspår (anledningen till tveksamheten var att jag ville kunna passa in modulerna både hemma och på möten). Nästa problem var landskapet, jag har ett antal husbyggnadsprojekt på gång (se annan tråd här men eftersom de inte är klara än (de flesta existerar bara i tankevärlden än så länge) hade jag svårt att planera terrängformationerna.
Hursomhelst, snickrandet gick lättare än jag befarat medan marksioleringsskivan visade sig vara mer hÃ¥rdarbetad än jag förväntat mig. Har nu dock hittat en gammal fintandad sticksÃ¥g som visat sig vara perfekt. ![]() Västra modulen med bro över sjö. Till höger skall banan gÃ¥ genom en skärning. ![]() PÃ¥ östra modulen gÃ¥r banan pÃ¥ en bank över ett öppet landskap. ![]() Undersida av modul. Materialet är ganska klent men byggskivan bidrar förhoppningsvis till stabilitet (sÃ¥vida jag inte karvar alltför för mycket i den). Ändrad av Ã…ngben - 12 Oktober 2007 vid 01:08 |
|
![]() |
|
Mats
Senior Member
Blev medlem: 17 September 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 140 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 September 2007 vid 12:49 |
|
Kul att se fler som ger sig på att bygga moduler, och som du själv konstaterade, det var ju faktiskt inte så svårt när man väl kommit över tröskeln och satt igång. Följer med spänning hur bygget fortskrider.
Mvh,
Mats
|
|
![]() |
|
Micke C
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Lägg till på Kompislistan
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 800 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 September 2007 vid 12:56 |
|
|
|
![]() |
|
berraf
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1883 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 September 2007 vid 13:30 |
|
Anders, verkligen glädjande att också du gripits av modulfrossan
![]() Signaturen Acke säger: "Lätt att börja, svårt att sluta" Du välkomnas i modulgänget med en ![]() |
|
![]() |
|
Ã…ngben
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 09 Oktober 2007 vid 18:57 |
|
Modulkarvandet går långamt framåt (får nog sikta på Gävle 2008 i stället
). Banvall i gummikork har skurits till (lukten var kväljande![]() ) och huskisser blivit utplacerade.![]() Här västra delen med härbre och tänkt badstrand. ![]() SpÃ¥ret gÃ¥r via en bro över en sjö och genom en skärning... ![]() ...förbi en nedläggningshotad bondgÃ¥rd i obygden... ![]() ...ut frÃ¥n berget över en korsande väg... ![]() ...samt till sist förbi ett lÃ¥glänt omrÃ¥de till nästa skärning. Ändrad av Ã…ngben - 09 Oktober 2007 vid 18:58 |
|
![]() |
|
berraf
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1883 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 09 Oktober 2007 vid 21:11 |
|
Mycket intressant det du kommit upp med via ditt "karvande"!
Snyggt jobbat med framför allt ett varierat landskap... |
|
![]() |
|
Ã…ngben
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 Oktober 2007 vid 18:09 |
|
Senaste nytt med mina moduler...
![]() Klippor gjutna i gips med WS form. Tilltänkt husgrund i styrofoam. Bron är en avsÃ¥gad variant frÃ¥n Heljan. Murplatta frÃ¥n Kibri. ![]() Vägbygge gjutet i mosaikcement med hjälp av 3MM Microfoam-tejp som stödkant (som fästkuddar pÃ¥ rulle, fast bara lim pÃ¥ ena sidan). ![]() Husgrund i styrofoam & mosaikcement. I bakgrunden tvÃ¥ försök till bergsmÃ¥lning. ![]() Efter ett oräkneligt antal lager med klarlack börjar äntligen vattenytan likna nÃ¥got. Ändrad av Ã…ngben - 16 November 2007 vid 20:46 |
|
![]() |
|
Ã…ngben
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 19 November 2007 vid 12:25 |
![]() Jag lät grannungarna och katterna ha sin sandlÃ¥da för sig själva och skaffade därför rÃ¥vara till ballast pÃ¥ stadens byggvaruhus. Klart prisvärt och räcker garanterat till mÃ¥nga moduler. Sanden silades genom ett durkslag, den finare fraktionen användes till ballast och den grövre till bankar.![]() Färger till landskapsmÃ¥lning: en blandning av allmogefärg och akrylfärg. FrÃ¥n vänster till höger: vitt, rostbrun, antikgrön, gul ockra, svart, bränd siena, ultramarin och rÃ¥ umbra. Asfalterade vägar mÃ¥lades med en blandning av grÃ¥ (saknas pÃ¥ bilden) och vit. Mer kommer.... Ändrad av Ã…ngben - 21 November 2007 vid 12:46 |
|
![]() |
|
berraf
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 19 November 2007 vid 12:45 |
|
Anders, det här är spännande och lärorikt att se!
Längtar efter att se hur du målar landskapet för är det något jag tycker är svårt så är det just det och all inspiration och goda idéer är mycket välkomna ![]() |
|
![]() |
|
aNders
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 791 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 19 November 2007 vid 14:10 |
|
Instämmer ser alldeles utmärkt ut.
ännu om det blir Hjulfniss men det kanske blir tillfälle och testa dina moduler. Återkommer
|
|
![]() |
|
Skicka svar
|
sida 123 5> |
| Hoppa till forum | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa poll i detta forum Du kan inte delta i poll i detta forum |